Historien

om Kommunenes Hus

Åpning av Kommunenes Hus

Kommunenes Hus ble offisielt åpnet 4. september 1957 med en høytidlig seremoni. HKH Kronprins Olav bivånet åpningen, og foran representanter fra stat og kommune, samt gjester fra inn- og utland, avduket HKH Kronprinsen bronsetavlen ved hovedinngangen med følgende ord:

I det håp at dette bygg – dette hjem borte fra hjemmet – for våre by- og bygderepresentanter vil tjene til å fremme samarbeidet og utviske motsetninger by- og landkommunene imellom, til hell og lykke for vårt hele folk, avduker jeg herved denne bronsetavle og erklærer Kommunenes Hus i Oslo for åpnet.

HKH Kronprins Olav - 4. september 1957

Visjon:

Vår visjon er at Kommunenes Hus skal være et attraktivt og samlende hus.

Verdier:

• Inkluderende

• Redelig

• Konstruktiv

Organisasjonskart Kommunenes Hus

Kommunenes Hus eies av KS-Holding AS

Styret i Kommunenes Hus består av følgende personer:

Daglig leder: Runa Kristin Braathen

Styrets leder: Terje Reiulf Madsen

Nestleder: Ida Kristine Lothe

Styremedlem: Tor Allstrin

Varamedlem: Jan Erik Innvær

Revisor: Ernst & Young AS

Eierform

Kommunenes Hus sin bærekraftsstrategi tydeliggjør og gir retning til profesjonell forvaltning av eiendommen og sikrer en bærekraftig verdiutvikling. Dette med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål, hvor vi kan bidra til å styrke vårt samfunnsansvar gjennom hovedpunktene:

Strategien er retningsgivende i et langtidsperspektiv, like fullt som i det daglige virket.

Kommunenes Hus er siden 2007 sertifisert Miljøfyrtårn, og medlem i Grønn Byggallianse.

Bygget har i dag energikarakter D.

Vår bærekraftstrategi